About Me

My photo
Miri, Sarawak, Malaysia
Assalamualaikum semua ;) Selamat datang ke blog saya! Uolss boleh call me ‘EZA’ je.. Jika ada sebarang idea @ info yang menarik @ percutian yang best bolehlah kita share kan.. (*_*)

July 1, 2012

Cheese Kek Blueberry


My Cheese Cake Blueberry



Ok, ko orang mesti suka kan cheese cake nie, yumie!! memang sedapp, nama pon da nampak sedapp kan... Cheese cake blueberry nie saya buat kecik-kecik je kan, untuk kids. Ko orang mesti tak sabar nak tahu bahan-bahannya kan..ok jom kita start ;)



Bahan-bahannya ;


Buttercup - 120g (terpulang pada besar mana cheese cake yang anda nak masak)
Oreo - saya guna separuh je
Cheese Philadelphia - saya guna separuh juga
Serbuk Agar-Agar - 1sb (nie pon tengok pada besar mana bekas yang anda nak buat, anggar2 yerk jangan banyak sangat takut keras)
Susu Pekat - Saya guna separuh juga
Buleberry filling
Lemon - 1sb
Air  
 
 So ko orang boleh jenguk-jenguk barang-barang kat atas nie.. 


 Susu pekat F & N ..

 
 Buttercup

Oreo - saya beli dah siap hancur da..xper nak blend kan ;)

 Cheese Philadelphia..


Cara-caranya ;


 Cairkan buttercup di dalam periuk. Selepas tu dalam bekas lain letakkan oreo yang telah hancur tu, kemudian kepal-kepalkan oreo dengan buttercup. Kemudian ratakan oreo tadi ke dalam bekas. Opps! Sebelum tu alas bekas tersebut dengan aluminium foil yerk memudahkan kek tersebut dikeluarkan. Setelah mampat simpan oreo ke dalam peti sejuk beberapa ketika.


Untuk buat cheese pulak. Ok masukkan cheese ke dalam bekas mixer. Kemudian masukkan susu pekat. Kacau hingga sebati, setelah itu masukkan pula jus lemon. Kacau hingga betul-betul sebati. 


 
 Adunan cheese + susu pekat + jus lemon


Sementara tu, panaskan air dalam periuk. Setelah masak, masukkan serbuk agar-agar tadi. Kacau hingga sebati. Setelah sebati masukkan agar-agar tersebut kedalam bahan cheese tadi. Kacau hingga sebati.


Keluarkan oreo yang telah disimpan dalam peti sejuk tadi. Kemudian, masukkan adunan cheese pula ke atas oreo. 


 
 Ratakan cheese dengan menggunakan sudu..ratakan kesemuanya


Setelah rata kesemua adunan boleh simpan ke dalam peti sejuk lagi dan tutup juga aluminium foil, supaya titisan air tidak termasuk ke dalam cake tu. Tunggu beberapa minit. Apabila cheese telah pejal bolehlah letakkan filling blueberry ke atasnya. Ok dah boleh makan..mudahkan .. ;)) 


Setelah Cheese di potong.. ;))



Selamat mencuba semua..!!
Mudah je kan tak perlu nak bakar atau kukus, hanya simpan dalam peti sejuk je ;)



1 comment:

Unknown said...

Bape byk air nk gune untuk larutkan agar2

Coretan

Terima kasih kerana sudi melawat ke blog saya..Terima kasih juga atas komen-komen yang diberikan..Blog ni sebagai berkongsi cerita kehidupan kami sekeluarga, berkongsi resepi, berkongsi pengalaman bercuti..tiada kena mengena dengan sesiapa..

Ada cerita terbaru saya updates yerk..!