About Me

My photo
Miri, Sarawak, Malaysia
Assalamualaikum semua ;) Selamat datang ke blog saya! Uolss boleh call me ‘EZA’ je.. Jika ada sebarang idea @ info yang menarik @ percutian yang best bolehlah kita share kan.. (*_*)

July 17, 2012

Karipap Besar Resepi Ibunda






Gara-gara rindu dengan Karipap Besar resepi ibundaku maka terhasillah my karipap besar nie..hehehehe, puas hati nie nak makan. Yang bestnye makan panas-panas, yumieee!

Jom kita start menguli karipap besar nie..jommm zasssssssssss!!


Bahan-bahan untuk doh;

Tepung Gandum 300gram
Secubit garam
Marjerin
Minyak masak
Air panas


Cara-cara buat doh;

Masukkan tepung ke dalam bekas & gaul bersama secubit garam. Sementara itu cairkan marjerin tadi. Selepas marjerin tu cair masukkan pula minyak masak. Kacau hingga sebati. Selepas itu, masukkan sedikit sedikit minyak & marjerin yang telah dicairkan tadi berselang seli dengan air panas. Gaul hingga sebati hingga menjadi doh. Biarkan doh beberapa minit.

  Oklah sementara menunggu doh serasi bersama cewahhh! kita sediakan bahan-bahan untuk membuat intinya yerk..

 
Bahan-bahan inti ;

 Daging kisar (Ini kena masak dulu yerk..!)
Bawang besar
Bawang putih
Lada hitam
Secubit garam
Telur


Cara-cara buat inti ;

Tumbuk hingga lumat yerk ke semua bawang besar,bawang putih dan lada hitam. Setelah itu pukul telur dan letak secubit garam. Gaulkan sekali kesemua bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi, kacau hingga sebati ke semuanya. Setelah itu masukkan pula, daging kisar yang telah dimasak. Kacau hingga sebati ke semuannya. 
Sementara itu hiris besar-besar bawang besar pulak yerk. Siap..!! mudah jerkan buat inti karipap besar nie.

Ok, sesi menguli doh yerk...saya buat doh sebesar pinggan makan tu, besar kan. Susun hirisan bawang besar yang telah dihiris kecil-kecil. Susun bawang besar itu di tepi doh tadi. Setelah susun bawang tu, masukkan pula bahan-bahan telur yang telah dikacau keseluruhannya tadi. Setelah tu, boleh kelim tepi karipap tu yerk..


Hasil kelim karipap besar saya..


Siap kelim, bolehlah panaskan minyak masak yerk. Goreng karipap besar nie kenalah guna minyak masak yang panas yerk.


  Siap di goreng, besar tak..??


Karipap besar yang telah dipotong empat...besar kan


Inti telur bersama daging ..


Ok, siap semuanya & selamat mencuba..!!


No comments:

Coretan

Terima kasih kerana sudi melawat ke blog saya..Terima kasih juga atas komen-komen yang diberikan..Blog ni sebagai berkongsi cerita kehidupan kami sekeluarga, berkongsi resepi, berkongsi pengalaman bercuti..tiada kena mengena dengan sesiapa..

Ada cerita terbaru saya updates yerk..!