About Me

My photo
Miri, Sarawak, Malaysia
Assalamualaikum semua ;) Selamat datang ke blog saya! Uolss boleh call me ‘EZA’ je.. Jika ada sebarang idea @ info yang menarik @ percutian yang best bolehlah kita share kan.. (*_*)

July 22, 2012

Nasi Tomato



Terhasilla Nasi Tomato ku .. !! Nampak sedap tak..??


Setelah lama gak berangan, akhirnya dapat gak memasak nasi tomato nie..suke suke! Ini pon request from myhb lahh, dia memang suka makan nasi yang guna beras basmathi nie. Dia pon menjadi chef gak tengok2kan sukatannya..dulu time di Oslo dia pernah masak juga dengan housemates dia..
Alhamdulillah, untuk hari kedua berpuasa bagi tahun 2012 kami sepakat nak masak Nasi Tomato..sumber asal dari cahayacintaku.blogspot.com, tenkiu Ana, tapi saya & hubby ada ubah-ubah cikit citarasa hihihi.. Ok jom kita start masak..!


Bahan-bahannya ;


 
4 cawan beras basmathi, saya guna brand Jasmine..
Bagi beras basmathi saya rendam beberapa minit


 
 Sukatan cawan yang saya guna..


 2 sb minyak sapi 
(saje hubby minta letak lebih..resepi asal 1 sudu je)

 1 ketul kiub ayam knorr

  
3 biji buah tomato (dipotong dadu)


3 sb buttercup
2 biji bawang besar (dihiris)
3 ulas bawang putih (dihiris)
2cm halia (saya ketuk je)
2 kuntum bunga lawang, 2 biji buah pelaga, 1 kayu manis
1 helai daun pandai (nak letak lebih pon ok)
100 ml susu cair
3 sb sos tomato/tomato puri (nak campurkan kedua-dua pon boleh lagi sedap, kami ubah cikit try guna sos prego hehehe..)



Cara-cara memasaknya ;


  Panaskan dulu yerk periuk nasi.. 
Masukkan minyak sapi & buttercup ke dalam periuk nasi tadi, kacau hingga cair. Selepas itu masukkan hirisan bawang besar, bawang kecil, halia, bunga cengkih, kayu manis & buah pelaga. Kacau & biar hingga ia berbau wangi serta layu sikit.


 Kemudian masukkan pula buah tomato yang telah dipotong dadu beserta dengan sos tomato. Setelah itu, masukkan pula daun pandan yang telah disimpul. Kacau ke semua bahan tersebut.


Lepas tu masukkan pula susu cair. Kacau kesemua bahan tersebut dan biar seketika. Setelah itu masukkan pula kiub pati ayam pula. Kacau lagi hingga kiub ayam tersebut sebati.
Apabila kesemua bahan telah sebati & mesraaaa, bolehlah masukkan beras basmathi yang telah dibasuh & di rendam tadi. Setelah itu masukkan air ikut sukatan 1:1


Ok siap dah..tunggu nasi masak yerk!
lepas tu boleh dihias bersama dengan bawang goreng dan daun saderi..


Selamat Mencuba semua..!!

No comments:

Coretan

Terima kasih kerana sudi melawat ke blog saya..Terima kasih juga atas komen-komen yang diberikan..Blog ni sebagai berkongsi cerita kehidupan kami sekeluarga, berkongsi resepi, berkongsi pengalaman bercuti..tiada kena mengena dengan sesiapa..

Ada cerita terbaru saya updates yerk..!