About Me

My photo
Miri, Sarawak, Malaysia
Assalamualaikum semua ;) Selamat datang ke blog saya! Uolss boleh call me ‘EZA’ je.. Jika ada sebarang idea @ info yang menarik @ percutian yang best bolehlah kita share kan.. (*_*)

June 26, 2012

Alat Penimbang Baru Saya

Saja saya nak share story kat kawan-kawanlahh..semalam petang (26.6.12), lepas balik kerja punyalah excited nak buat kek or biskut sejak akhir-akhir nie, saya terus beli 'Penimbang' tapi beli yang biasa je.. hehehe, semangat kan! tuhlah macam nak masak beriya jer kan, tapi tak saja saya suka-suka. Lagipon penimbang nie memang comei la ngan macam-macam colour lagi..saya saja pilih warna hijau.. Rupanya penimbang ni memang penting untuk sebarang masakan, ia juga salah satu tips untuk membuat kek atau biskut, tuhlah kan betul juga..yerlah jika tiada penimbang macammana nak sukat semua bahan-bahan masakan tu kan..?? betul tak..?!!


  Comei tak alat penimbang baru saya...!!


Alat penimbang nie ada beberapa jenis, macam yang saya beli jenis alat penimbang biasa je selain tu ada yang canggih sikit jenis alat penimbang digital. Tapi kalau nak business mudah kalau beli yang digital kan..


Berikut adalah carta ringkas sukatan imperial dan juga metrik, saja nak share info;

1 oz - 25 gm
9 oz - 250 gm
16oz (1 lb) - 450 gm
2 lb 4 oz - 1 kg
1 cawan mentega - 250 gm
1 cawan gula - 250 gm
1 cawan tepung - 125 gm
2 cawan tepung - 250 gm
1 camca kecil/teh - 5 gm




No comments:

Coretan

Terima kasih kerana sudi melawat ke blog saya..Terima kasih juga atas komen-komen yang diberikan..Blog ni sebagai berkongsi cerita kehidupan kami sekeluarga, berkongsi resepi, berkongsi pengalaman bercuti..tiada kena mengena dengan sesiapa..

Ada cerita terbaru saya updates yerk..!